zaterdag 21 augustus 2010

Collega E. is mijn ijkpersoon voor online leven. Ze blogt, ze twittert, ze heeft een fotostream en misschien nog veel meer. Ze is/heeft een persoonlijkheid op het web.

In de echte wereld is  E. een hard werkende, gewaardeerde collega. Ze is ook een aardig, vlot meiske met een duidelijke stijl van kleden. Ze kent haar literatuur en ze heeft een goede muzikale smaak. We lunchen wel eens samen en je kunt met haar een gesprek voeren.

Waar ik probeer achter te komen is hoeveel van haar online persoonlijkheid in de echte E. is terug te vinden. Ze zegt zelf vaak: 'Wat ik blog, is niet allemaal waar hoor.' Misschien iets te vaak. Veel van haar blog- en twitterbelevenissen zijn voor hen die haar aan den lijve meemaken, zeer herkenbaar.

Voorlopig houd ik het er op dat haar online persoonlijkheid een uitbreiding, voor de Microsoft-gebruikers onder u een extensie zo u wilt, dan wel een projectie van haarzelf is, en geen creatie of fictie.

Ik moet me maar eens in de psycho-analyse gaan verdiepen.