vrijdag 10 september 2010

Ik ben van mijn vooruitgangsgeloof gevallen. Ik was altijd een kind van de Verlichting: door het toepassen van de rede en het vermeerderen van kennis zou er vanzelf een mooiere en betere wereld ontstaan.
We gaan niet vooruit, maar we hollen achteruit. De rede wordt teruggedrongen door religie. De religieuzen bepalen de agenda met hun intolerantie, hun haat en hun dommigheid. Boeken worden verbrand en vrouwen worden gestenigd en allemaal omdat men op basis van sprookjes en waanvoorstellingen de waarheid in pacht meent te hebben.

De reacties op de religieuzen zijn minstens even verwerpelijk. Volksmenner Wilders gebruikt de angsten van het grauw voor zijn tirades tegen de islam. Daarmee sterkt hij moslims in hun denkbeelden, daar schrikt het vulgus weer van en de cirkel is rond.
We hebben het natuurlijk aan onszelf te danken: als we niet jarenlang het onderwijs hadden verwaarloosd, zou het plebs beter zijn opgeleid en had populist Wilders geen kans gehad. Als Bruin I zometeen op het bordes staat, regeert het klootjesvolk bij monde van Wilders. Artikel 80 moet opnieuw worden ingevoerd.

Ik had even hoop toen wetenschappers ontdekten dat het hebben van religieuze denkbeelden nauwkeurig is te koppelen aan het gebrek aan activiteit in een stukje van het brein. Bij gelovigen is het in ruste, bij atheïsten is het actief. Religie is dus te genezen. Helaas niks meer van gehoord.
Toch zijn er lichtpuntjes. Vanmiddag is mijn nieuwe kookplaat geïnstalleerd en, tjonge, wat is de techniek er in zeventien jaar op vooruit gegaan. Meer vermogen, scherpere bediening, veel stiller en een kinderslot. Ik ga er met genoegen een ei op bakken.

Wie maak ik blij met de meegeleverde pannenset? Uiteraard geschikt voor inductie.