woensdag 1 september 2010

Vriendin M. en ik houden van Shakespeare (maar nog niet als Romeo and Juliet).

M. ziet de stukken graag als klassiek kostuumdrama, van mij mag er een moderne draai aan gegeven worden. Vorig jaar zaten we voor het eerst samen in de Schouwburg, bij King Lear door het Ro Theater. Het was even wennen: Jack Wouterse, zijn ontzagwekkende lichaam slechts in een luier gehuld, die een frêle en aftakelende koning speelt. Maar het werkte, en M. wil meer. Ik heb zojuist kaarten voor Hamlet door Toneelgroep Oostpool besteld.

Mijn eerste Shakespeare live op de planken was ook al Hamlet, in de regie van Theu Boermans. Die uitvoering is een referentie geworden voor alle moderne Shakespeare-uitvoeringen. Er zijn nog maar twee opties: of min of meer klassiek, of ‘The Bard of Avon’ aan zijn haren de moderne tijd binnensleuren.

Na Hamlet wendde ik mij voor mijn Shakespeare tot Pierre Bokma: Richard III en Macbeth bij Toneelgroep Amsterdam en De Koopman van Venetië bij De Theatercompagnie (alweer Theu Boermans). Richard III en Macbeth waren min of meer klassieke interpretaties, De Koopman van Venetië had een verjongingskuur ondergaan maar niet zo radicaal als Hamlet indertijd.

Eerder dit jaar deed de BBC ook al Hamlet, in een schitterende enscenering. De bezetting was bijzonder: Doctor Who (David Tennant) als Hamlet en Captain Picard (Patrick Stewart) als Claudius. Maar dat maakte niet uit. Deze klasbakken deden hun vorige rollen snel vergeten. Een aanrader, verkrijgbaar op DVD.

De lat ligt hoog voor Oostpool.