donderdag 30 juni 2011

Pijptabak en wijn worden met de jaren beter, als je ze dichtlaat en goed opbergt. In Benissa heb ik een voorraadje tabak aangelegd, zodat ik niet iedere keer als ik daarheen vlieg blikjes mee hoef te sjouwen. Aangezien ik meer opsla dan ik rook, is het in de loop der jaren een keldertje (een kastje aan de muur eigenlijk) vol geworden.

Pijptabak is gefermenteerde tabaksplant (met nog wat andere bewerkingen). Het mengsel van verschillende typen plant, op verschillende manieren bewerkt, wordt in een blikje gestopt en noemen we een 'mixture'. Rechtsboven op deze pagina ziet u wat voor mixture ik nu in mijn pijp heb gestopt.

Eenmaal in het blikje gaat dat fermenteren gezellig door, en de smaken 'huwen'. En zo kan een aardig tabakje opeens een heel goed tabakje worden. Nu heb ik een blikje Tree Mixture van Robert Lewis open getrokken, dat zeker al vijf jaar heeft gelegen. Over mijn bezoek aan Robert Lewis in St. James in Londen zal ik nog wel eens bloggen. Nu ga ik roken en een boekje lezen. Ik groet u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten