vrijdag 27 mei 2011

Wittgenstein in de mode gaat niet over textiel. Het is een tot nu toe voor mij onbekend gebleven boekje van Willem Frederik Hermans. Hierin trekt hij van leer tegen Nederlandse filosofen die aan Wittgensteins filosofie een metafysische of theologische draai willen geven, en dat terwijl Wittgenstein stelt dat metafysische en theologische problemen zinledig zijn. De slotstelling van de Tractatus logico-philosophicus luidt dan ook: Wovon man nicht sprechen kan, darüber muß man schweigen.
En Hermans kan het weten, want hij heeft de Tractatus in het Nederlands vertaald en voorzien van commentaar en een nawoord.

Het boekje kwam tot mij via het onvolprezen Vrijdagslijstje van Verzameld Werk. Boekhandelaar B. stuurt iedere vrijdag (nou ja, dit keer was het woensdag) een lijstje met bijzondere aanbiedingen uit zijn antiquariaat. Via hem heb ik al een aantal aardige boekjes op de kop getikt.

Dat wordt dus een aangenaam weekeinde. ’s Neerlands beste schrijver die zijn en mijn favoriete filosoof verdedigt tegen de vaderlandsche zweefkezen. Ik houd u op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten