zaterdag 17 september 2011

Ik ben een beetje verdrietig. Gisteravond zat ik in Concertgebouw. Het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Groot Omroepkoor voerden het Requiem van Mozart uit. De mooiste muziek, subliem gespeeld door het beste orkest ter wereld (Gramophone, 2008) en gezongen door het beste koor van het land. En dan heb ik nog niet eens over de akoestiek en de ambiance van het Concertgebouw.
Als je de zaal uit gaat, weet je dat je nooit meer iets mooiers zult horen en dat maakt droef. Gelukkig slijten zulke emoties en zal ik nog veel mooie muziek gaan horen. Zo heb ik net kaartjes gekocht voor Bach’s Hohe Messe, door de Nederlandse Bachvereniging. En nu knalt de wonderschone Missa Solemnis van Beethoven (Klemperer, New Philharmonia Chorus & Orchestra) door de kamer. Wonderschoon. Maar toch ...

Overigens: dat in Nederland zulke muzikale hoogstandjes uitgevoerd kunnen worden, bewijst eens te meer dat de bruinhemden Wilders, Rutte en Verhagen met hun poten van cultuur af moeten blijven.

2 opmerkingen:

  1. Juist! Handen af van onze cultuur. En er juist zuinig op zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze (naja, minus Gretha Amadeus dan) zijn het er wel over eens dat we de top moeten behouden, maar ze denken dat een top zonder basis gewoon blijft hangen...

    BeantwoordenVerwijderen