maandag 30 juli 2012

Het Muziekgebouw aan 't IJ heeft het beste uitzicht van Amsterdam. Je kijkt uit over het water naar het Centraal Station, naar Overhoeks en verder naar Noord, tot aan de Hemcentrale. Het licht en het water zijn altijd anders, en er is altijd wat te doen. Bootjes kijken is net zo leuk als mensen kijken.
Het is daarom ook een fantastische locatie voor een terras. En dat ligt er ook. Het Muziekgebouw baat de horeca onderin het gebouw - café-restaurant met dat grote terras - niet zelf uit. In het verleden zat daar Star Ferry, tegenwoordig Zouthaven. Star Ferry had een ongecompliceerde kaart en ik heb er een aantal keer prima geluncht. Maar Star Ferry heeft het niet gered, en ik vrees ook voor Zouthaven. De locatie heeft namelijk een probleem, en dat is ... de locatie.
Bootjes kijken.
Het Muziekgebouw aan 't IJ zit niet 'in de loop'. In tegenstelling tot de culturele instellingen in binnenstad kom je er niet toevallig langs en wandel je even binnen. Je moet er naar toe. Begrijp me niet verkeerd, het Muziekgebouw is uitstekend bereikbaar. Tram 26 stopt voor de deur en parkeren kan in de eigen garage. Maar het Muziekgebouw is een bewuste bestemming en geen oprisping.
Dit geldt daarmee ook voor de in het Muziekgebouw gevestigde horeca. Die moet het hebben van gasten die in het Muziekgebouw iets te doen hebben en een bezoekje meepikken of van gasten die voor de horeca zelf komen. Ik weet niet welk deel van de omzet van Zouthaven wordt gegenereerd door bezoekers aan het Muziekgebouw maar het is nooit genoeg om van te leven - al was het maar omdat er 's zomers geen concerten zijn. Zouthaven moet dus ook op eigen kracht genoeg gasten trekken en ik vraag me af of dat lukt. Star Ferry ging tenonder.
Uitzicht Zouthaven
Het mooiste uitzicht van Amsterdam?


Zouthaven positioneert zich als visrestaurant. We hebben in Amsterdam al een aantal uitstekende visrestaurants (Visaandeschelde, de Oesterbar, Lucius) en restaurants waar je uitstekend vis kunt eten (Yamazato en vele anderen) en dan zal je je ergens mee moeten onderscheiden. De kaart is echter klein. Ik heb er in de afgelopen zomerse weken in diverse gezelschappen een aantal keer gegeten (vooral vanwege dat terras) en de kwaliteit varieerde van niet best (kreeft) tot erg lekker (gebakken makreel). Ik heb het idee dat er niet permanent een chef in de keuken staat, maar dat lager gekwalificeerd personeel volgens een instructieboekje werkt. Formule-koken dus. En dat gaat dus niet altijd goed.
De bediening is rommelig maar vriendelijk en naar Amsterdamse begrippen behoorlijk goed. Maar ook zij laten steken vallen. Een espressootje blijft te lang binnen staan en arriveert lauw en met ingestorte crema op het terras. Dan heeft het geen zin om Illy te voeren en kan je beter Moccona schenken. Dat blijft langer heet.
De kreeft valt tegen.
Als Zouthaven zich als visrestaurant wil handhaven moet er een aantal dingen gebeuren. De kaart moet spannender en de kwaliteit van de witte en de zwarte brigade moet flink omhoog. Ook de wijn- en drankkaart kan spannender; er is geen fatsoenlijk glas gedestilleerd te krijgen. En zet de wijn- en drankkaart op de website!

Het treurige voor uitbaters van de locatie is dat zij niet absoluut noodzakelijk zijn om van het uitzicht te genieten. Ook zonder horeca valt er genoeg te beleven en met een picknickmand en koelbox kom je een een heel eind. Maar ik gun het Zouthaven dat ze het redden. Ik kom van de zomer nog wel een paar keer langs.

1 opmerking:

  1. Beste Eric,

    Erg fijn om een goed en helder verslag te zien voorbij komen over Zouthaven. Leuk dat je bepaalde zaken opvallen en deze nemen wij ook bijzonder serieus.
    Op het moment zijn wij namelijk druk bezig, met een nieuw management, om een solide en constant team en kwaliteit neer te zetten.
    Ook met onze zichtbaarheid zijn wij bezig.

    Mocht je binnenkort nog eens in de buurt zijn dan hoor ik dit graag van je. Vraag bij mijn collega's gerust naar me, ik hoor graag je mening en tips nog eens persoonlijk.

    Groet,
    Joep - Zouthaven

    BeantwoordenVerwijderen