maandag 26 mei 2014

Ik heb gestemd. U heeft kennis genomen van mijn overwegingen, en dit is het geworden.


Pardon, deze dus.


Mijn stem heeft resultaat gehad: de PvdD heeft nu één hele zetel in het Europees Parlement. Ik ben benieuwd bij welke fractie ze zich aansluiten. Overigens merkt Rob Wijnberg terecht op dat het een goed idee is om de naam te wijzigen.

Terug naar mijn favoriete onderwerp, de ondergang van de sociaaldemocratie. Opnieuw heeft de PvdA het beroerd gedaan. Op basis van peilingen zette het AD vrijdagochtend al hard in.


De definitieve uitslag moet gisteravond als een mokerslag zijn aangekomen: slechts 9,4 % van de stemmen. Daarmee is de PvdA de zesde partij geworden. De SP heeft de rode fakkel overgenomen en is nu groter (9,6 %) dan de PvdA.
Ik vroeg me al eerder af: waarom bestaat de PvdA nog? Ze hebben niets meer te bieden, aan niemand. De eigen achterban is gillend weggelopen. Het is dan ook niet te verdedigen dat de PvdA deel blijft uitmaken van deze regering, en beleid blijft produceren (zoals de bezuinigingen op en de afbraak van de zorg) waar geen meerderheid voor is. Gezien de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen (PvdA 9,5 %) eerder dit jaar en nu de verkiezingen van het Europees Parlement moeten er direct verkiezingen voor de Tweede Kamer worden gehouden.
Maurice de Hond vat het, vooruitkijkend naar de verkiezingen van Provinciale Staten en de Eerste Kamer volgend jaar, kort samen. Dit kabinet heeft steun van slechts 21 % van de kiezers.

De ondergang van de PvdA is Europees gezien onderdeel van een grotere beweging: de afnemende steun voor de grote, Europa-gezinde, middenpartijen. Behalve de sociaaldemocraten behoren ook de christendemocraten, de liberalen en de conservatieven tot die groep. De BBC produceerde dit grafiekje van het nieuwe Europees Parlement.

De christendemocraten (de EVP, hier de EPP) zijn de grootste verliezers. De groenen blijven gelijk; links (met bijvoorbeeld Syriza van Alexis Tsipras) wint, evenals erg rechts (EPD) en heel erg en eng rechts, zoals de PVV alhier, de Gouden Dageraad in Griekenland en het Front National in Frankrijk; in dit grafiekje vallen ze onder 'other'.

Ondanks het feit dat de christendemocraten forse klop hebben gehad doet hun chef Jean-Claude Juncker alsof er niets aan de hand is. Hij claimt het voorzitterschap van de Europese Commissie.
Dat wordt een interessant robbertje vechten met de Europese regeringsleiders.

Tot slot wil ik u dit kaartje niet onthouden. Een bijschrift is niet nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten